Slovenská príroda včera a dnes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bobor vodný

Pán horár Ľudovít Šurina má predsa pravdu!

Na západnom Slovensku v povodí rieky Moravy a na Morave sa bobry vyskytujú vo väčšom množstve už asi desať rokov. V súčasnosti už zaznamenali problémy s bobrami aj na rakúskej strane rieky Moravy do vzdialenosti 30 km od rieky. Bobor zvyčajne vytvára také vodné plochy, ktoré vytápajú obyvateľov žijúcich blízko pri rieke alebo pri ramenách Moravy. 

Pán horár Ľudovít Šurina

V revíri vojenských lesov v Plaveckom Petri už lesníci zaregistrovali okolo 50 bobrov. Táto lokalita je známa rašeliniskami, do ktorých umelými kanálmi i prirodzenými potokmi tečie taká čistá voda, že sa dá aj piť. Bobry drevom zatarasia úzky kanál, aby zdvihli vodnú hladinu a do rašelinísk prestáva tiecť voda – o pár rokov by vyschli. Mnoho stromov je už vyschnutých, ostatné sa ocitli koreňmi v umelých plytkých bobrích jazerách a hnijú.

Vojenské lesy v Plaveckom Štvrtku

Bobor si hrabe do zeme nory tak, že prístup je pod vodou, ale nora je v suchej zemi nad vodou. Práve preto, že chce zaliať vchod do nory vodou, robí hrádze, aby zdvihol hladinu, a tým zalieva okolie a robí škody. V širších močiaroch si z dreva robí "chatky" – malé suché ostrovčeky uprostred vody.  Dokáže vytvoriť systém viacerých hrádzí a regulovať tak výšku hladiny.

Bobor buduje hrádzu

Ochranárske organizácie dostali peniaze z Európskej únie a chcú vytvoriť bobrom ešte lepšie podmienky, ako majú teraz. Bobor nemá u nás prirodzeného nepriateľa, a preto sa veľmi rýchlo rozmnoží. 

Bobor nemá prirodzeného nepriateľa

Potrava – je to hlodavec, ktorý sa živí zásadne rastlinami. Pán horár nás upozornil , aby sme si všímali, aké stromy sú jeho potravou. Nehryzie len mäkké dreviny, ako napr. vŕba, ale zachutili mu  pekne vyrastené duby červené, ktoré pán horár vlastnoručne sadil popri umelých kanálov. Kmene aj s tenšími konármi si nanosí vyšmýkanými šmykľavkami do rieky a v zime si ich obhrýza.

Zničený dub červený

Odpočinok po exkurzii Nastupujeme do autobusu Sokraťáci na cestách
 

Aktualizácia 10. februára 2005
Ing. Lýdia Haliaková