|
|
|
|
-
Rieka Dunaj spája
Slovenskú republiku so štátmi a národmi integrujúcej sa Európy a po
otvorení prieplavu Rýn-Mohan-Dunaj v roku 1992 tvorí významnú súčasť
transeurópskej vodnej magistrály od Amsterdamu po Sulinu.
-
O využití Dunaja sa
začalo na Slovensku uvažovať od roku 1951. Mal sa využiť energeticky
a súbežne sa mali riešiť otázky plavby a najmä ochrany priľahlých
území. Katastrofálne povodne na Dunaji v rokoch 1954 a 1965, ktoré
spôsobili veľké škody, urýchlili prípravu a realizáciu vodných diel
na slovensko-maďarskom úseku rieky.
-
Po uzavretí
československo-maďarskej zmluvy z roku 1977 o vybudovaní sústavy
vodných diel Gabčíkovo-Nagymaros sa v roku 1978 začali stavebné
práce. Výstavba prebiehala až do roku 1990, keď maďarská strana
odstúpila od dohodnutej zmluvy a jednostranne zastavila práce na
stupni Nagymaros. Napriek tomu slovenská strana pokračovala vo
výstavbe. Práce boli dokončené v roku 1992 prehradením Dunaja pri
Čuňove na výsostnom území Slovenskej republiky.
-
Prínosy vodného diela
-
ochrana
priľahlého územia pred povodňami
-
plynulosť medzinárodnej dopravy
-
hydroenergetické využitie potenciálu rieky Dunaj,
-
zväčšenie zdrojov podzemnej vody na zásobovanie obyvateľov pitnou
vodou
-
rozšírenie veľkoplošného zavlažovania poľnohospodárskej pôdy,
-
zlepšenie ekológie z hľadiska vody a biologického života,
-
rozšírenie rekreačných možností (rybolov, jachting, windsurfing, vodné
skútre, kúpanie, na brehu vybudovanie asfaltových dráh určených na
cyklistické túry a korčuľovanie),
-
vybudovanie dráhy na vodný slalom.
Spracoval:
Tomáš Morva |
|