Vodné dielo Gabčíkovo

 

 

 

 

 

 

 

 

Dolné vráta

Plavebná komora

Pohľad z hrádze

 
  • Rieka Dunaj spája Slovenskú republiku so štátmi a národmi integrujúcej sa Európy a po otvorení prieplavu Rýn-Mohan-Dunaj v roku 1992 tvorí významnú súčasť transeurópskej vodnej magistrály od Amsterdamu po Sulinu.
  • O využití Dunaja sa začalo na Slovensku uvažovať od roku 1951. Mal sa využiť energeticky a súbežne sa mali riešiť otázky plavby a najmä ochrany priľahlých území. Katastrofálne povodne na Dunaji v rokoch 1954 a 1965, ktoré spôsobili veľké škody, urýchlili prípravu a realizáciu vodných diel na slovensko-maďarskom úseku rieky.
  • Po uzavretí československo-maďarskej zmluvy z roku 1977 o vybudovaní sústavy vodných diel Gabčíkovo-Nagymaros  sa v roku 1978  začali stavebné práce. Výstavba prebiehala až do roku 1990, keď maďarská strana odstúpila od dohodnutej zmluvy a jednostranne zastavila práce na stupni Nagymaros. Napriek tomu slovenská strana pokračovala vo výstavbe. Práce boli dokončené v roku 1992 prehradením Dunaja pri Čuňove na výsostnom území Slovenskej republiky.
     
  • Prínosy vodného diela
     
  •  ochrana priľahlého územia pred povodňami
  • plynulosť medzinárodnej dopravy
  • hydroenergetické využitie potenciálu rieky Dunaj,
  • zväčšenie zdrojov podzemnej vody na zásobovanie obyvateľov pitnou vodou
  • rozšírenie veľkoplošného zavlažovania poľnohospodárskej pôdy,
  • zlepšenie ekológie z hľadiska vody a  biologického života,
  • rozšírenie rekreačných možností (rybolov, jachting, windsurfing, vodné skútre, kúpanie, na brehu vybudovanie asfaltových dráh určených na cyklistické túry a korčuľovanie),
  • vybudovanie dráhy na vodný slalom.

                                                                                                               Spracoval: Tomáš Morva

 

Aktualizácia 11. novembra 2004
Ing. Lýdia Haliaková