Tunel BRANISKO – jediný diaľničný tunel na Slovensku |
|
|
· Myšlienka preraziť masív Braniska 5-kilometrovým tunelom sa objavila pred tridsiatimi rokmi. Vtedy začai vznikať prvé plány tunela na diaľnici D1 medzi Levočou a Prešovom. Vláda sa ním začala prvýkrát vážne zaoberať v roku 1994, keď bol ministrom dopravy dnešný premiér Slovenskej republiky Mikuláš Dzurinda. Uznesenie o začatí výstavby prijala až vláda Vladimíra Mečiara v roku 1996. · Tunel Branisko patrí do úseku diaľnice D1 Behárovce – Branisko, ktorá je súčasťou medzinárodnej európskej cesty E 50 tvoriacej hlavný komunikačný ťah v smere západ - východ. Spája západnú časť Francúzska s Ukrajinou a vedie cez Francúzsko, Nemecko, Českú republiku a Slovensko. · Stavebné povolenie na výstavbu východnej časti tunela bolo vydané v marci 1997, o dva mesiace úrady povolili razenie aj od západu. Naplno sa s razením tunela začalo až koncom augusta 1997. Priemerný denný postup v tuneli boli 3,6 m, maximálny denný postup na jednej čelbe 9 m, na dvoch čelbách 15 m za deň. · Diaľničný tunel Branisko tvorí zatiaľ len pravá (južná) tunelová rúra s dvoma dopravnými pruhmi. Jedna tunelová rúra by pri súčasnej intenzite dopravy, ako i pri predpokladanom náraste dopravy, mala vystačiť približne 15 rokov. Tunel uviedli do skúšobnej prevádzky 29.júna 2003. Prerazenie hlavného tunela trvalo len necelé dva roky. · Kopec Branisko rozdeľuje Šariš od Spiša a z motoristického postrachu sa mení na vychádzkové centrum pre miestnych. Pred vyše mesiacom prechádzali cestou so strmým stúpaním a ostrými zákrutami denne tisícky áut. Otvorením tunela popod Branisko sa cesta na kopec vyprázdnila, autá prestali chodiť aj cez dediny pod kopcom. Spracoval: Marián Popelka
|
Aktualizácia 11. novembra
2004 |